Het geven van een ziekteverlof zonder recht

1420

Shaykh Al-‘Allaamah Mohammed bin Ṣaaliḥ Al-‘Uthaymien

Vraag:
Is het toegestaan voor een dokter om iemand een ziekteverlof te geven en in het specifiek aan werknemers als deze persoon dit verlof eigenlijk niet nodig heeft en deze dokter hem niet onderzocht heeft? En is de dokter zondig als hij de zieke persoon een langere ziekteverlof geeft dan dat hij nodig heeft?

Antwoord:
Het staat in de twee ṣaḥieḥ over Abū Bakr رضي الله عنه dat de Profeet ﷺ zei:

“Zal ik jullie niet berichten over de grootste van de grote zondes?” Ze zeiden: “Ja, o Boodschapper van Allaah. Hij zei: “Het toekennen van deelgenoten naast Allaah en het slecht zijn tegenover de ouders.” Hij lag en ging (overeind) zitten en zei: “En vals spreken en een valse getuigenis afleggen.”

Het is ongetwijfeld zo dat als een arts iemand een ziekteverlof geeft terwijl diegene niet ziek is dat hij vals heeft gesproken, een valse getuigenis heeft afgelegd en hij een grote zonde heeft begaan. Tevens is degene die dit verlof heeft geaccepteerd zondig en heeft hij gelogen tegen de instanties en gebruikt geld waar hij geen recht op heeft. Want de salaris wat hij krijgt tijdens dit verlof heeft hij zonder recht aangenomen. Zo ook als hij hem langer (verlof) heeft gegeven dan hij nodig heeft. Hij heeft bijvoorbeeld drie dagen ziekteverlof nodig maar hij geeft hem vier (dagen).

Het is werkelijk zo dat iedere keer als een persoon over dit soort zaken nadenkt hij zich verbaast; ‘hoe kan dit bij een moslim gebeuren? Zijn wij niet allemaal moslims? Verbiedt de Islaam dit niet? Is het niet zo dat enkel het verstand zonder imaan en islaam dit verbiedt?’ Het antwoord is: ja, maar spijtig genoeg doen de moslims dit en is dit een eerloze teken op het voorhoofd van iedere moslim.

Tegenwoordig zeggen sommige dwazen: de ongelovigen zijn oprechter, waarachtiger en meer trouw aan hun gelofte dan de moslims. Dit kan in sommige gevallen waar zijn, maar wij zeggen tegen diegene: de Islaam is completer dan ieder andere religie, de manhadj (methodiek) van de Islaam is beter dan iedere andere manhadj en de wetgeving van de Islaam staat boven elke andere wetgeving. Maar het probleem ligt bij de moslims en niet bij de Islaam. Dus zolang ik een man ben die zich aan de Islaam verbindt er trots op ben en daarmee de beloning van Allaah wil krijgen waarom overtreed ik dan de islamitische wetgeving? Waarom spreek ik valsheid? Waarom leg ik een valse getuigenis af? Waarom gebruik ik bezittingen zonder recht (waar ik geen recht op heb)? Waarom bedrieg ik de instanties? Dit alles is waar men bedroefd van wordt en dit is wat achterstand bij de moslims heeft veroorzaakt en de overmacht van de vijanden op hen.

Onze moslim broeders worden in sommige moslim gebieden als schapen afgeslacht, hun eer wordt geschonden en hun nageslacht gevangen genomen en hun bezit als oorlogsbuit, waarom? Dit alles komt door onze zondes.

We vragen Allaah om ons te vergeven en ons te helpen tegen onze vijanden.

 

Bron: http://binothaimeen.net/content/260
Vertaald door Umm Ahmed

DELEN