Shaykh ‘Ubayd bin ‘Abdillaah al-Djaabirie
Vraag:
Behoort het hebben van afkeer voor polygynie tot een tenietdoener van iemands Islaam? En wat is uw advies voor de vrouwen die hiertegen zijn en hiervoor een scheiding aanvragen?
Antwoord:
Als eerste:
Als men afkeer heeft van de verordening op zichzelf, dat men afkeer heeft van deze Sunnah, dan heeft men een onderdeel van ongeloof tot zich genomen. Laat hem daarom Allaah vrezen, ongeacht of hij polygynie praktiseert of niet; dit is een andere zaak die naar hem terugkeert. Want Allaah سبحانه وتعالى zei:
فَآنكِحُوا مَا طَابَ لَكُم مِّنَ ٱلنِّسَآءِ مَثْنَىٰ وَثُلَـٰثَ وَرُبَـٰعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تَعْدِلُوا فَوَٰحِدَةً
“En als jullie vrezen niet rechtvaardig te zijn voor de (vrouwelijke) wezen, trouw dan de vrouwen die jullie behagen; twee, en drie en vier. Als jullie echter vrezen niet rechtvaardig te zijn, trouw dan slechts één.”
[Sūrah an-Nisaa` 4:3]
De geleerden zeggen (hieruit) dat polygynie de oorsprong is, en dat de beperking tot één (vrouw) slechts een toelating is. Vandaar is het verboden om afkeer te hebben van deze Sunnah, en dit is hetgeen dat tot de tenietdoeners van de Islaam wordt gerekend. Wij hebben hier voorafgaand in detaillering over gesproken, en we kwamen tot de conclusie dat een vrouw slechts onder twee toestanden kan vallen.
De eerste toestand: afkeer dat zij haar man moet delen met iemand anders. Wat betekent dat zij afkeer heeft dat hij een andere vrouw trouwt. Dit is iets waarop de vrouw geschapen is, en hetgeen dat verboden is (in deze toestand) is dat zij hem of zijn bezit schade zal berokkenen, of dat zij op haar of zijn familie beroep doet om enig geschil te beslechten.
Dit is hetgeen dat verboden is voor haar en waarop een strenge berisping staat, en als zij weigert het bed te delen met hem dan zal ze vervloekt worden totdat ze de ochtend bereikt, zoals een uitspraak van de boodschapper صلى الله عليه وسلم dit expliciet vermeld.
De tweede toestand: dat ze afkeer heeft van deze Sunnah; dit is ongeloof. En wij kennen geen moslimvrouw die zich hieraan schuldig maakt, en alle lof komt Allaah toe.
Ik adviseer onze moslimdochters om zich te onderwerpen aan de verordeningen van Allaah سبحانه وتعالى, en wanneer haar man een tweede vrouw huwt om haarzelf in toom te houden, haar gevoelens te controleren, en haar verstand te gebruiken, zonder dat zij haar man of zijn andere vrouw schade toe berokkent.
En ik adviseer de man die polygynie praktiseert om rechtvaardig te zijn tussen de vrouwen die hij gehuwd heeft, in de indeling van de nachten, het kleden, de huisvesting en al hetgeen waar hij rechtvaardig in dient te zijn.
Vragensteller:
Wat is uw advies voor de vrouwen die tegen polygynie zijn en hiervoor een scheiding wensen aan te vragen?
Shaykh ‘Ubayd al-Djaabirie:
Dat is een fout; de boodschapper صلى الله عليه وسلم zei:
أَيُّمَا امْرَأَةٍ سَأَلَتْ زَوْجَهَا طَلاَقًا مِنْ غَيْرِ بَأْسٍ فَحَرَامٌ عَلَيْهَا رَائِحَةُ الْجَنَّةِ
“Iedere vrouw die zonder een geldige reden om haar scheiding vraagt, zal de geur van het paradijs niet ruiken.”
Deze vrouw heeft twee calimiteiten gecombineerd; door een ervan vrezen we dat ze ongeloof begaan heeft, namelijk haar verzet tegen polygynie. Over deze vrouw kan men op z’n minst zeggen dat ze onverstandig is. Wanneer er gezegd wordt dat ze zich verzet tegen haar echtgenoot, met hem discussie voert om geen polygynie te praktiseren, dan is zij onverstandig. Maar wanneer zij de wetgeving van Allaah verwerpt, dan is zij een ongelovige.
De tweede calamiteit is dat zij een scheiding aanvraagt zonder een geldige reden; hierin (polygynie) zit geen legitieme reden (om een scheiding aan te vragen).
Ik heb eerder al gezegd toen ik over dit onderwerp sprak, ik herinner mij nu niet als het tijdens de vijfde of zesde tenietdoener was, dat de vrouwen van de profeet صلى الله عليه وسلم, moge Allaah tevreden zijn over hen, zich verzamelden bij het huis van de vrouw wiens nacht het was (met de profeet) om met elkaar gesprekken te voeren, waarna zij allen terugkeerden naar hun huizen. Dus waarom kunnen jullie, o moslimvrouwen, geen goed voorbeeld halen uit jullie moeders? En wat een geweldig voorbeeld is dit wel niet.
Toen hij صلى الله عليه وسلم Zaynab huwde رضي الله عنها ging hij om te checken langs de huizen (van zijn vrouwen), en elke keer wanneer hij langs een huis kwam gaf hij de salaam, waarop zij hem de salaam terug gaf; vervolgens zou ze zeggen: ‘O boodschapper van Allaah, hoe gaat het met uw vrouw? Moge Allaah haar voor jou zegenen.’
Echter vermoed ik dat wanneer men vandaag ‘as-salaam ‘alaykum’ tegen deze onverstandige vrouwen zou zeggen, dat zij zouden antwoorden: ‘Geen vrede en zegenen over jouw, noch moge Allaah jou zegenen’.
Dit is de shayṭaan die haar aanspoort tot dit kwade.
Bron:
Vertaald door Nordin Abu Mu’aawiyyah