De handelingen vanuit de Sunnah voor de nieuwgeborene

291

Shaykh Mohammed bin Ṣaaliḥ Al-‘Uthaymien

Vraag:
Wat hoort er volgens de Sunnah gedaan te worden als men voorzien wordt van een kind?

Antwoord:
Het is van de Sunnah:

Ten eerste: dat men zich spoedt om hem een naam te geven, tenzij men de naam al gekozen heeft. De meest geliefde namen bij Allaah zijn ‘Abdullaah en ‘Abdur-Raḥmaan , dus het allerbeste is om je zoon één van deze twee namen te geven. Het lijkt mij – en Allaah weet het beste – dat alle namen die toegevoegd zijn aan de namen van Allaah (de Meest Verhevene) dit volgen. Zoals: ‘Abdul-Wahhaab, ‘Abdul-Kariem, ‘Abdul-Ḥafiedh, ‘Abdul-Waliyy enzovoort, dus kies voor je kind één naam van de beste namen uit.

Ten tweede: als er iemand is om taḥniek bij hem te doen, dus op een dadel kauwt en deze over het gehemelte van het kind veegt, laat hem dat dan doen. Want als één van de Ṣaḥaabah een kind kreeg, brachten zij hem bij de Profeet ﷺ om taḥniek bij de pasgeborene te doen. Sommige geleerden zeggen dat dit alleen geldt voor de Boodschapper ﷺ omdat er zich zegeningen in zijn speeksel bevinden en een ander niet gelijk aan hem is. En sommigen zeggen dat de wijsheid die hierachter zit is dat de smaak van dadels het eerste is dat in de maag van het kind terecht komt, omdat er in

dadels veel goeds zit. Toen Maryam, de dochter van ‘Imraan, weeën kreeg heeft Allaah voor haar een palmboom dienstbaar gemaakt en ze bleef bij de stam van die palmboom en er werd tegen haar gezegd:

﴾وَهُزِّي إِلَيْكِ بِجِذْعِ النَّخْلَةِ تُسَاقِطْ عَلَيْكِ رُطَبًا جَنِيًّا﴿
“En schud de stam van de palmboom naar jou toe, deze zal verse, rijpe dadels op jou doen neervallen.”
[Sūrah Maryam 19:25]

Of dit oorspronkelijk dadels waren of dat Allaah ze ter plekke heeft geschapen, Allaah weet het beste, maar het edele vers duidt erop dat zij een vrouw was die door de weeën gedwongen was naar de stam van een palmboom te gaan. En de vrouw in haar Nifaas (de bloeding na het baren) is over het algemeen zwak en toch werd er tegen haar gezegd:

﴾وَهُزِّي إِلَيْكِ بِجِذْعِ النَّخْلَةِ﴿
“En schud de stam van de palmboom naar jou toe.”
[Sūrah Maryam 19:25]

“De stam” betekent dus het onderste gedeelte, en normaal gesproken als men aan het onderste gedeelte schudt, schudt het bovenste niet mee. Ook is uit het vers op te maken dat de verse, rijpe dadels (als ze nog zacht zijn, voordat ze gedroogd zijn) niet verloren gingen, terwijl normaal gesproken de verse dadels verloren gaan als ze naar beneden vallen. En dit behoort tot de tekenen van Allaah (de Meest Verhevene).

Ten derde: ook is het voor de nieuwgeborene een ‘aqieqah voorgeschreven op de zevende dag. Dus als hij op een donderdag is geboren dan is de woensdag de zevende dag. Dat betekent dat de zevende dag één dag voor zijn geboorte(dag) is, en als hij op een zaterdag is geboren dan is de zevende dag de vrijdag.

Het is Sunnah om voor een jongen twee schapen (te offeren), die ongeveer gelijk zijn qua leeftijd, kleur en lichaamsbouw, en voor een meisje één schaap. Als men alleen geld heeft voor één schaap betreffende een jongen dan zeggen we, één is voldoende. In het geval men niets heeft dan vervalt de ‘aqieqah voor hem, vanwege de woorden van Allaah (de Meest Verhevene):

﴾فَاتَّقُوا اللهَ مَا اسْتَطَعْتُمْ﴿
“Dus vreest Allaah volgens jullie vermogen.”
[Sūrah At-Taghaabun 64:16]

Ten vierde: en dat is het meest belangrijke met betrekking tot de kinderen; het behoeden van hen en zorgen voor hen. Omdat men verantwoordelijk is voor hen volgens de Qor’aan en de Sunnah.

De Meest Verhevene zegt:

﴾يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قُوا أَنفُسَكُمْ وَأَهْلِيكُمْ نَارًا﴿
“O jullie die geloven, beschermt julliezelf en jullie gezinsleden voor de Hel.”
[Sūrah Taḥriem 66:6]

En de betekenis van dit vers is dat Allaah (de Meest Verhevene) ons de kinderen toevertrouwd heeft. En de Profeet ﷺ zei:

الرَّجُلُ رَاعٍ فِي أَهْلِهِ وَمَسْئُولٌ عَنْ رَعِيَّتِهِ
“De man is de hoeder van zijn gezin en hij is
verantwoordelijk voor degenen die onder zijn hoede
vallen.”
[Ṣaḥieḥ Al-Bukhaarie n. 2751 & Ṣaḥieḥ Muslim n. 1829]

Dus het is verplicht om zijn kinderen meer te beschermen dan zijn bezittingen. Tegenwoordig beschermen veel mensen hun bezittingen meer dan hun kinderen. Je ziet zo iemand de hele nacht opblijven boven zijn schriften en zijn handel, maar bekommert zich niet om zijn kind. Dit is een grote fout. Het geld waar je de hele nacht voor wakker blijft, wat zal ermee gebeuren? Of je geeft het uit tijdens je leven en eindigd het in het toilet, of je laat het achter en dan wordt het van de erfgenamen. Maar je kind, als hij door middel van jou rechtschapen wordt, dan zal hij voor je smeekbeden verrichten tijdens je leven en na je dood en zal je veilig zijn met betrekking tot je (individuele) aansprakelijkheid. Dus het belangrijkste is de opvoeding van de kinderen. Laat men beseffen dat men verantwoordelijk is.

Ik vraag aan Allaah om mij en jullie te helpen in de opvoeding van onze kinderen en om ze naar de juiste richting te sturen.

[Madjmū’ Fataawa van Shaykh Al-‘Uthaymien 25/233]
Vertaald door Umm Ahmed

DELEN