Shaykh ‘Ubayd bin ‘Abdillaah al-Djaabirie رحمه الله
Vraag 1:
Wanneer iemand van de mumayyi’ien (degenen die de waarheid met valsheid versmelten) wordt geadviseerd met het afzien van het zitten met de (afgedwaalde) groeperingen, zoals al-Ikhwaan al-Muslimien (de Moslim Broederschap) en at-Tabliegh, zegt hij dat deze methodologie, de methodologie van Shaykh Ibn Baaz is رحمه الله , bedoelend dat hij met iedereen, dus ook met afgedwaalde mensen zou zitten. Was dit de methodologie van Shaykh Ibn Baaz?
Antwoord:
Alle lof komt toe aan Allaah, de Heer der Werelden, en het goede einde is voor de Godvrezende. Ik getuig dat niets of niemand het recht heeft om aanbeden te worden, behalve Allaah alleen, zonder enige deelgenoten, de Walie van de vromen. En ik getuig dat Mohammed zijn dienaar en boodschapper is, de meester van alle nakomelingen van Aadam tezamen. Moge de vrede en zegeningen van Allaah zijn met hem, zijn familie en zijn goede, reine metgezellen. Als voor wat volgt:
Het antwoord op deze vraag vereist van ons dat we een aantal zaken verduidelijken:
- De eerste zaak:
De gerespecteerde vader, de imaam, de Atharie, Shaykh ‘Abdul-‘Aziez bin Baaz رحمه الله . Een vooraanstaande, belezen imaam en een sterke geleerde die zeer stevig is gegrondvest op de methodologie. En vanwege zijn onwrikbaarheid op de methodologie en Islamitische kennis, en zijn standvastigheid op de waarheid, heeft iedereen ontzag voor hem. Hij wordt vereerd door Ahlus-Sunnah en Ahlul-Bid’ah (de mensen van innovatie) hebben ontzag voor hem.
- De tweede zaak:
We weten van zijne eminentie رحمه الله dat hij openlijk de waarheid verkondigt. En dat hij, met betrekking tot de waarheid, niet vreest voor de smaad van criticus. Hij spreekt de waarheid, en verkondigt het met wijsheid en weloverwogen bewoordingen op de beste manier.
- De derde zaak:
Degene die bij de shaykh رحمه الله heeft gezeten en profijt heeft gehaald uit zijn bijeenkomsten en zich bewust is van zijn aard, zal weten dat hij sommigen van de tegenstanders zou berispen door hun bij hun namen te noemen, en in het bijzijn van de/alle mensen/menigte. En het heeft ons bereikt wat hij tegen een enkeling van hen zei: “O die en die, wees stil, want jij bent een fattaan (iemand die fitna verookzaakt tussen mensen).” En hij zei tegen sommigen van de mensen van kennis: “Dit is niet correct, het juiste is zus en zo.”
En hieruit wordt het voor de rechtvaardige persoon duidelijk dat de Shaykh رحمه الله niet met hen (tegenstanders) zou zitten, zonder dat hij hen daarbij zou adviseren met een advies dat kracht en felheid bevat.
En alhoewel hij bij sommige mensen zat, maakte hij (tegelijkertijd) het onderscheid, de vertoning van de Sunnah en de oproep ernaar duidelijk en onmiskenbaar in zijn manier van handelen en zijn beleid (omgang van zaken), moge Allaah hem genadig zijn.
Hierdoor ben je te weten gekomen dat deze uitspraak: “De methodologie van Shaykh ‘Abdul-‘Aziez was om bij alle mensen te zitten”, dit wordt niet aangenomen zonder het te verduidelijken, of we zeggen dat we niet accepteren aan het idee dat hij bij alle mensen zat. De Shaykh رحمه الله was een Imaam die door alle mensen werd bezocht, niet alleen binnen het koninkrijk Saoedi Arabië, welke zijn vaderland is, maar uit alle hoeken van de aarde. Alle moslims komen naar hem toe en wonen zijn zittingen bij. Hij moet dus een specifiek belijd hebben in het omgaan met de omstandigheden van de mensen. Dit is vanuit één opzicht.
Vanuit een andere invalshoek: de Shaykh رحمه الله was onder degenen die de resolutie van de Hay’ah Kibaar al-Ulamaa ondertekenden. Deze omvat de erkenning van het feit dat de welbekenden onder de Harakiyyien excessen en fouten hadden. Diezelfde resolutie gaf de Wali ul-Amr (heerser) toestemming om sommigen van hen in bedwang te houden en anderen gevangen te zetten.
En om deze reden wordt het ons duidelijk dat de Shaykh رحمه الله streng was in situaties waarin alleen hardheid en strengheid voordeel op zou leveren. En hij was zacht wanneer hij dacht dat mildheid en zachtmoedigheid lonend zou zijn.
Een andere invalshoek is dat wanneer een geleerde idjtihaad verricht en daarbij een fout begaat, zijn fout in feite niet een manhadj is die door alle mensen moet worden opgevolgd. Integendeel, hij wordt beloond voor zijn fout en dit is zijn verantwoordelijkheid. Allaah belast een ziel niet boven zijn vermogen behalve wat het kan dragen.
Echter, dat zijn fout als een manhadj moet worden opgevat, en dat (zijn fout) als ‘een manier van handelen’ wordt opgevat, dan is dit niet oprecht, noch correct, noch is het de waarheid. Een fout is een fout.
…
Vraag 2:
Moge Allaah goed voor u zijn en u zegenen. Sommigen van hen sporen de jeugd aan om kennis te zoeken en om het kennen van de tegenstanders uit de groepen (ahzaab) achterwege te laten. En ze zeggen dat als de jeugd kennis zoekt, ze (middels die kennis) de methodologie van de tegenstanders zullen leren kennen. Dus is (deze manier) voldoende dat de jeugd de tegenstanders van de salafistische methodologie kent?
Antwoord:
De zaak wordt naar mijn mening niet absoluut opgevat (op deze manier). Integendeel, begrip (fiqh) in de religie van Allaah omvat het kennen van de Sunnah, en het oproepen naar het praktiseren ervan. Evenals het waarschuwen tegen innovaties en innoveerders.
Dit komt omdat op basis van deze onbeperkte verklaring (d.w.z. die welke in de vraag wordt genoemd) een generatie van jongeren en anderen dan hen zal worden voortgebracht die geen enkel criterium hebben met betrekking tot de manhadj of de manaahidj (methodologiën).
En de profeet صلى الله عليه وسلم vanaf het moment dat Allaah hem zond tot aan zijn dood, vestigde hij het monotheïsme, nodigde ertoe uit, en moedigde daartoe aan. Net zoals hij ook alle andere praktische verplichtingen van de religie vastlegde, zoals: het gebed, de zakaat, het vasten (van de maand Ramaḍaan) en de bedevaart etc. naast de voorgeschreven handelingen. Net zoals hij صلى الله عليه وسلم waarschuwde tegen afgoderij, andere zonden, innovaties en nieuwe toegevoegde zaken.
Bron: Vraag en antwoorden uit de volgende audio:
Shaykh Rabie’ bin Haadie حفظه الله over wat de betekenis is van at-Tamyie’:
Vertaald door Umm ‘Abdillaah