Is de onderverdeling van Tawḥied in 3 vormen een nieuwigheid in de religie (Bid’ah)?

 

Shaykh Al-‘Allaamah Moḥammed Ibn Ṣaaliḥ Al-‘Uthaymien رحمه الله zei:

De geleerden (moge Allaah hen genadig zijn) die Tawḥied in drie vormen (ar-Rububiyyah, al-Uluhiyyah, al-Asmaa was-Sifaat) hebben onderverdeeld, zijn niet met een toevoeging gekomen noch hebben zij hetgeen bevestigd is (in de Qor’aan en Sunnah) ontkent, maar ze zijn gekomen waarmee de Qor’aan en Sunnah is gekomen. Ze hebben deze slechts onderverdeeld.

Een voorbeeld van de onderverdeling van Tawḥied in de Qor’aan in drie vormen:

Allaah – de Verhevene – zegt in Sūrah al-Maryam, vers 65:

رَّبُّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا
“Hij is de Heer van de hemelen en de aarde en wat ertussen is.”
(Dit is Tawḥied Ar-Rububiyyah oftewel Tawḥied van de Heerschappij)

فَاعْبُدْهُ وَاصْطَبِرْ لِعِبَادَتِهِ
“Aanbid Hem daarom, en wees geduldig in het aanbidden van Hem.”
(Dit is Tawḥied al-Uluhiyyah oftewel Tawḥied van de Aanbidding)

هَلْ تَعْلَمُ لَهُ سَمِيًّا
“Ken jij iemand die aan Hem gelijkaardig is (in Zijn Namen en Eigenschappen)?”
(Dit is Tawḥied Al-Asmaa was-Sifaat oftewel Tawḥied van de Namen en Eigenschappen)

En hun onderverdeling (Moge Allaah hen genadig zijn) is (ook) in overweging met de onenigheid van de mensen m.b.t. Tawḥied.

Als we deze methode (het verwerpen van deze onderverdeling) zouden volgen die gevolgd word door deze vreemde, dan kunnen we ook zeggen: het opsommen van de voorwaarden van het gebed, haar zuilen, haar voorwaarden, de zuilen van de hadj, en zijn voorwaarden en verboden handelingen tijdens de hadj e.d. behoort tot innovaties (bid’ah),

en wij sommen dit niet op met als doel hiermee Allaah te aanbidden, maar we sommen dit op om de kennis begrijpbaar te maken aan de studenten, zodus is het een middel en geen doel.


Bron: Uitleg van ‘De Geloofsleer van Ahlus-Sunnah Wal-Djamaa’ah’ p.36

Vertaald door Abdelhakim Abu Safwane