‘Aa`ishah رضي الله عنها heeft overgeleverd dat de profeet صلى الله عليه وسلم heeft gezegd:

 إِنَّ لِكُلِّ قَوْمٍ عِيدًا وَهَذَا عِيدُنَا
“Iedere gemeenschap heeft een ‘Ied, en dit is onze ‘Id.”

[al-Bukhaarie 900, 3639 & Muslim 1479]

Tien punten met betrekking tot ‘Ied

  1. Het wordt ‘Ied genoemd omdat het elk jaar terugkeert met hernieuwde blijdschap en vreugde. [Tahdhieb al-Luqhah 3/132]
  2. Het is een tijd waarin de dienaar blij is nadat Allaah hem heeft gezegend bij het voltooien van verschillende soorten aanbidding; het vasten van de maand van ramadaan (‘Ied al-Fitr), het verrichten van de rituelen van de Hadj en het vasten op de dag van al-‘Arafah (‘Ied al-Adhaa). De aanbidders zijn dankbaar voor deze mogelijkheden zodat hun zonden kunnen worden vergeven. [Zie Fatḥ al-Baarie van Ibn Radjab 1/174-175]
  3. ‘Ied is een vorm van aanbidding. Naast het vieren (van de feestdag), verheerlijken en herinneren wij ons Allaah op deze dag. Hij سبحانه وتعلى zegt:وَلِكُلِّ أُمَّةٍ جَعَلْنَا مَنسَكًا لِّيَذْكُرُوا۟ ٱسْمَ ٱللَّهِ عَلَىٰ مَا رَزَقَهُم مِّنۢ بَهِيمَةِ ٱلْأَنْعَـٰمِ
    “En voor elke gemeenschap wezen wij een (offer)ritueel aan, zodat zij Allaahs Naam noemen over de veedieren waarvan Hij hen heeft voorzien.”
    [Surah al-Ḥadj 22:34]’Abdullaah bin ‘Abbaas رضي الله عنه zei dat (مَنسَكًا  ritueel) in dit vers refereert naar ‘Ied [Tafsier Ibn Kathier 10/60]
  4. Tijden ‘Ied al-Fitr dienen wij Zakaat al-Fitr te geven aan de behoeftigen vóór het ‘Ied gebed (al-Bukhaarie 1438, 1440). Met ‘Ied al-Adhaa wordt het offeren (koe, schaap, kameel etc) gedaan na het ‘Ied gebed [al-Bukhaarie 954] 
  5. Vanonder de profijten van Zakaat al-Fitr is dat het de armen beschermt van het vragen om eten op die dag. Ook is het een kans voor het goedmaken voor eventuele tekortkomingen die we hadden tijdens ons vasten. [Sunan Abie Daawud 1609, authentiek verklaard door Ibn al-Mulaqqin en al-Albaanie], [Madjaalis ar-Ramadaan van Shaykh al-‘Uthaymien blz 325]
  6. Het is niet toegestaan om te vasten tijdens de dagen van ‘Ied. [al-Bukhaarie 1197]
  7. Het is overgeleverd dat er een consencus is onder de juristen dat het nemen van een grote rituele wassing (ghusl) en het verfraaien van jezelf tijden ‘Ied aangeraden is [Ibn ‘Abdul-Barr in al-Istidhkaar 7/11]. Het is ook vastgelegd dat ‘Abdullaah bin ‘Umar رضي الله عنه gewoon was om de ghusl te verrichten tijdens ‘Ied al-Fitr en om zijn beste kleding aan te trekken. [al-Muwaṭṭa 1/237, de druk van al-Magharbi] [Fatḥ al-Baarie 2/51]
  8. Het ‘Ied-gebed wordt bij voorkeur gebeden in een open ruimte [al-Bukhaarie 973]. Als dat niet mogelijk is, dan in de moskee, volgens de consencus van de geleerden [Madjmu’ an-Nawawie 5/5]. Als iemand het (‘Ied gebed) mist of het niet mogelijk was om het te bidden in een open ruimte of in de moskee, dan bidden zij thuis. Dit is navolging van Anas bin Maalik رضي الله عنه. [Musnaf Ibn Abie Shaybah 2/183-184]
  9. Het ‘Ied gebed bestaat uit 2 rak’ah. We zeggen 7 keer Allaahu Akbar (inclusief de openingstakbier van het gebed) in de eerste rak’ah en 5 keer (exclusief de takbier na het omhoog komen van de neerknieling) in de tweede rak’ah. Na de takbiers in iedere rak’ah reciteren wij surah al-Faatiah en nog een tweede surah; met voorkeur surah al-A’laa in de eerste rak’ah en surah al-Ghaashiyah in de tweede rak’ah [Ibn Maadjah 1281 & 1283] of surah Qaaf in de eerste rak’ah en surah al-Qamar in de tweede rak’ah [Muslim 891].
  10. Omdat het een dag van feest en vreugde is, is een deel van die vreugde het in stand houden van de gehoorzaamheid aan Allaah en het hebben van goede manieren met de mensen. De boodschapper van Allaah heeft gezegd: “Vrees Allaah waar jij je ook bevindt, en laat een slechte daad opvolgen met een goede daad opdat het deze (de slechte daad) zal wissen. En behandel de mensen met goede manieren.” [Sunan at-Tirmidhie, overgeleverd door Abu Dharr en Mu’aadh رضي الله عنهم].

 

Geschreven door Abu ‘Abdir-Rahmaan Uways at-Taweel
X:  @uwaysT

19-07-2021