Het vasten is niet specifiek alleen voor deze Ummah

1655

Shaykh ‘Abdul-‘Aziez bin ‘Abdillaah bin Baaz

Vraag:
Is de maand Ramaḍaan specifiek voor deze Ummah (gemeenschap) of was het ook voor de vorige gemeenschappen?

Antwoord:
Allaah ﷻ zegt:

﴾يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ﴿
“O jullie die geloven, het vasten is voor jullie verplicht gesteld, zoals het ook verplicht gesteld was voor degenen voor jullie, hopelijk zullen jullie (Allaah) vrezen.”

[Sūrah Al-Baqarah 2:183]

Dit edele vers duidt erop dat het vasten een oude vorm van aanbidding was, verplicht gesteld voor degenen voor ons net als dat het voor ons verplicht gesteld is, maar waren ze beperkt om in de Ramaḍaan te vasten of in een andere maand?

Daarover weet ik geen bewijs over de Profeet ﷺ.

Maar wat betreft de voortreffelijkheden en de onderscheidingen van de Ramaḍaan dan zijn deze vele, waaronder hetgeen overgeleverd is door de Imaam Aḥmad over Abū Hurayrah رضي الله عنه over de Profeet ﷺ dat hij zei:

أعطيت أمتي في رمضان خمس خصال لم تعطها أمة قبلها: خلوف فم الصائم أطيب عند الله من ريح المسك، وتستغفر لهم الملائكة حتى يفطروا، وتصفد فيه مردة الجن فلا يخلصون فيه إلى ما كانوا يخلصون إليه في غيره، ويزين الله كل يوم جنته فيقول: يوشك عبادي الصالحون أن يلقوا عنهم المئونة والأذى ويصيروا إليك، ويغفر لهم في آخر ليلة. قيل: أهي ليلة القدر؟ قال: لا، ولكن العامل إنما يوفى أجره إذا قضى عمله
“Mijn gemeenschap is vijf zaken gegeven die geen gemeenschap voor haar heeft gekregen; de geur wat komt uit de mond van de vastende beter ruikt bij Allaah dan de geur van muskus, de engelen vragen voor hen vergeving totdat ze het vasten breken, de opstandige Djinn worden geketend waardoor ze daarin (in de Rama
aan) niet kunnen bereiken wat ze daarvoor wel konden bereiken en Allaah maakt Zijn Paradijs elke dag mooi en zegt: “Mijn rechtdienaren gaan bijna de moeilijkheid en ellende (van het wereldse leven) achter hen laten en zullen naar jou keren (door te streven in het doen van goede daden) en hen zal in de laatste nacht vergeven worden.” Er werd gezegd: “Is het Laylatul-Qadr?” Hij zei: “Nee, maar de werker krijgt zijn beloning als hij het werk voltooid heeft.”
[Aḥmad n. 7857]

Dus de Profeet ﷺ heeft duidelijk gemaakt dat deze zaken specifiek zijn voor deze gemeenschap. En hiervan (van de voortreffelijkheden) zijn woorden ﷺ:

مَنْ صَامَ رَمَضَانَ إِيمَانًا وَاحْتِسَابًا غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ، وَمَنْ قَامَ لَيْلَةَ الْقَدْرِ إِيمَانًا وَاحْتِسَابًا غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ
“Wie de maand Ramaḍaan vast als een gelovige, hopend op de beloning, dan zullen zijn voorafgaande zondes worden vergeven. En wie in de nachten van de maand Ramaḍaan het nachtgebed bidt als een gelovige, hopend op de beloning, dan zullen zijn voorafgaande zondes worden vergeven. En wie Laylatul-Qadr in Qiyaam (nachtgebed) doorbrengt als een gelovige, hopend op de beloning, dan zullen zijn voorafgaande zondes vergeven worden.”

[Ṣaḥieḥ Al-Bukhaarie n. 2014 & Ṣaḥieḥ Muslim n. 760]

En hij ﷺ heeft gezegd:

الْتَمِسُوا لَيْلَةَ الْقَدْرِ فِي الْعَشْرِ الأَوَاخِرِ مِنْ رَمَضَانَ
“Zoek Laylatul-Qadr in de laatste tien van de Rama
aan.”
[Ṣaḥieḥ Al-Bukhaarie n. 2017, 2020 & Ṣaḥieḥ Muslim n. 1169]

En de Profeet ﷺ trok zijn izaar strak en maakte zijn ahl wakker als de laatste tien begonnen.
[Ṣaḥieḥ Al-Bukhaarie n. 2024]

Bron: www.binbaz.org.sa/fatwas/10406/
Vertaald door Umm Ahmed

DELEN