Wie zijn Ahlus-Sunnah wal-Djamaa’ah
Ahlus-Sunnah zijn de mensen van de sunnah van de Profeet Mohammed – vrede zij met hem.
Zij worden zo genoemd omdat zij van hem en zijn sunnah houden en hem daarin volgen.
De sunnah van de Profeet – vrede zij met hem – is zijn weg en pad in alle zaken van de religie en Ahlus-Soennah zijn de volgers van zijn pad.
- Zij volgen zijn soennah in zaken van ‘aqiedah (geloofsovertuiging) zoals het geloof in Allah, de engelen, de profeten, de geopenbaarde boeken, het Hiernamaals en de Voorbestemming.
- Zij volgen zijn soennah in zaken van ‘ibaadah (aanbidding) zoals het gebed, de armenbelasting, het vasten en de bedevaart.
- Zij volgen zijn soennah in zaken van mu’aamalah (transacties) zoals handel, overeenkomsten, huwelijk en scheiding.
- Zij volgen zijn soennah in zaken van aadaab, suluk en akhlaaq (etiquette, manieren en karakter).
- Zij stellen het volgen van zijn sunnah voorop en gaan deze niet tegen met hun mening of verstand, en niet met hun lusten en begeerten, en niet met ingevingen of dromen.
- Zij stellen niemand van onder de mensen boven de Profeet ongeacht de status van deze persoon; geen metgezel, geen imam en ook geen heilige.
- En zij houden van de Profeet, meer dan van zichzelf, hun kinderen en alle mensen.
Dit zijn de Mensen van de Sunnah.
Zij zijn ook al-Djamaa’ah (de verenigde groep)
Omdat zij zich verenigen op de waarheid zoals in de Koran en de Soennah ook al verschillen zij in afkomst, taal en woonplaats.
Dit zijn de Metgezellen van de Profeet en eenieder die hen op de beste wijze volgt.
Ook hebben zij zich verenigd onder hun leider in het land waar zij wonen en keren zich niet tegen hun gemeenschap en haar leiders, maar helpen elkaar op het goede en adviseren elkaar betreffende hun tekortkomingen.
Dit is de Djamaa’ah (de verenigde groep).
Dit is Ahlus-Sunnah wal-Djamaa’ah.
Wat is de definitie van Ahloes-Soennah wal-Djamaa’ah?
Er worden vele claims gedaan op (Ahlus-Sunnah wal-Djamaa’ah) en degenen die zich hieraan toeschrijven.
Waarom?
Omdat de geleerden van de selef en de grote imams in hun uitspraken en boeken de ware volgers van de islam omschreven met deze naam om hen te onderscheiden van de volgers van religieuze innovaties, begeerten en verdeeldheid.
Dus, wie met waarheid recht heeft op deze claim, is een ware volger van de islam zoals deze aan de Profeet Mohammed – vrede en zegeningen zij met hem – is geopenbaard.
Wat is de definitie van (Ahlus-Sunnah wal-Djamaa’ah)?
“Dit zijn degenen die zich verenigd hebben op het nemen van de soennah van de Profeet – vrede en zegeningen zij met hem – en het handelen daarnaar zowel uiterlijk als innerlijk in woord, daad en overtuiging.”
[al-Fatwaa al-Hamawiyyah door Ibn Taymiyyah]
Dit is overeenkomstig met de overlevering van de Profeet Mohammed – vrede en zegeningen zij met hem – dat hij zei:
“Wie van jullie nog lang zal leven, zal veel meningsverschillen zien. Dus, houdt jullie vast aan mijn Soennah en de soennah van de rechtgeleide kaliefen. Bijt jullie erin vast met jullie kiezen. En wees op jullie hoede voor nieuwe zaken, want elke nieuwe zaak (in de godsdienst) is een bid’ah (religieuze innovatie).”
En hij zei ook:
“Mijn ummah zal zich opsplitsen in 73 groepen. Elk van hen zal zich in het hellevuur bevinden (tijdelijk of eeuwig), behalve één.”
De metgezellen vroegen:
“Wie zijn zij, o Boodschapper van Allah?”
Hij zei:
“Zij zijn de Djamaa’ah (de verenigde groep).”
En in een andere bewoording van deze overlevering die de eerste uitlegt:
“Zij zijn degenen die zich bevinden op dat wat gelijk is aan datgene waarop ik mij vandaag de dag bevind en mijn metgezellen.”
Dus, de betekenis van Ahlus-Sunnah wal-Djamaa’ah is dat:
- zij de mensen zijn die de sunnah (het pad) van de Profeet Mohammed – vrede en zegeningen zij met hem – volgen in alle zaken,
- zowel innerlijk als uiterlijk, en zowel in woord als daad en geloofsovertuiging
- zoals deze authentiek en correct is overgeleverd door de metgezellen en hun leerlingen en volgelingen.
- Zij wijken hier niet vanaf en verschillen onderling niet over de fundamentele zaken waarover consensus is en geen ruimte laten voor afwijkende meningen of interpretaties.
Dus wie voldoet aan deze criteria, heeft recht op de claim om zich hieraan toe te schrijven.
Geschiedenis van de ‘Aqiedah van Ahlus-Sunnah
Toen Allaah de mens schiep in de vorm van Aadam en uit zijn rib Hawaa (Eva) geloofden zij in Allaah als hun Schepper met Schone Namen en Volmaakte Eigenschappen. Zij richtten hun aanbidding naar Hem alleen, zonder deelgenoten. En hun geloofsovertuiging was één. Zij waren de eerste moslims en de voorvaderen van heel de mensheid.
Zij waren op tawḥied totdat er in het volk van Nūḥ, een aantal vrome mannen overleden. Hun volk was zeer bedroefd om hun dood. De mensen die van hen hielden en hun volgden in hun vroomheid en aanbidding maakten afbeeldingen en standbeelden van deze vrome mannen om hen te gedenken en zichzelf te herinneren en aan te sporen vrome daden voort te zetten. Het was niet lang of hun nageslacht vergat de kennis van hun voorvaderen, waarop de Satan naar hem kwam en hen wijs maakte dat hun voorvaderen deze beelden aanbaden en hen als bemiddelaars tussen hen en Allaah namen. Waarop zij deze beelden en graven aanbaden en om hun voorspraak vroegen bij Allaah.
Vervolgens zond Allaah Nūḥ om de mensen uit te nodigen naar de aanbidding van Hem alleen, en hen te waarschuwen tegen shirk. Echter, slechts weinigen geloofden hem waarop Allaah hen bestrafte met de zondvloed.
Daarna volgden de profeten elkaar op. Zij riepen de mensen op naar de ‘aqiedah van de Islaam. Verduidelijken voor hen tawhied en verboden hen shirk. Elke profeet vertelde zijn volk over de profeten die zouden komen en over de Profeet Mohammed en droegen hen op hem te volgen wanneer hij zou komen.
Toen Allaah zijn Profeet Mohammed zond met de Qor’aan nodigde hij uit naar de ‘Aqiedah van de Islaam. Zijn Metgezellen geloofden in hem en in datgene waarmee hij werd gezonden: de Qor’aan en zijn Sunnah. Zij bevonden zich hierop tijdens zijn leven en verspreidden zijn boodschap verder na zijn overlijden. Zij werden de moslims genoemd.
Zij hielden zich vast aan deze ‘aqiedah en weken hier niet vanaf. Zo waren zij totdat er mensen tussen hen verschenen die niet van hen waren. Voor het eerst in de tijd van de kalief ‘Uthmaan bin ‘Affaan totdat zij hem vermoordden terwijl hij de Qor’aan las in zijn huis en de mensen verbood hem te beschermen uit vrees dat er onschuldig bloed aan zijn handen zou kleven.
Vervolgens verschenen in de tijd van de kalief ‘Alie bin Abie Ṭaalib bid’ah met de sekten van de Shi’ah Raafiḍah en de Khawaaridj die hij met woord en zwaard bestreed. En niet veel later de Qadariyyah en de Murdji’ah. De mensen van de waarheid werden daarop Ahlus-Sunnah genoemd en de Djamaa’ah de gemeenschap die die zich vasthielden aan de ‘Aqiedah van de Metgezellen en niet verschilden en niet afweken, zich niet afsplitsten of sekten oprichtten.
Na het verdwijnen van de generatie van de Metgezellen verscheen de ene sekte na de andere en niemand van hen hield zich vast aan datgene waar de Profeet en de Metgezellen zich op bevonden. Zij vonden nieuwe overtuigen, daden van aanbidding, geloofsbronnen en fundamenten uit tegenstrijdig aan de Qor’aan, de Sunnah en de Vrome Voorgangers. Zo ontstonden vervolgens de Djahmiyyah, de Djabariyyah, de Mu’tazilah, de Sufiyyah, de Qaraamitah, de Baatiniyyah, de Kullaabiyyah, de Ashaa’irah en de Maaturiediyyah en wat nog niet meer zij.
Dit is wat de Profeet heeft verteld en voor gewaarschuwd. En een oplossing voor geboden heeft:
“Mijn gemeenschap zal zich opsplitsen in 73 sekten, allemaal zullen zij in het Hellevuur zijn, behalve één.” Waarop de Metgezellen zeiden: Wie zijn zij, o Boodschapper van Allah? Hij zei: “Zij zijn degenen die zijn op datgene waarop ik en mijn metgezellen vandaag de dag zijn.”
Hij zei ook:
“Wie nog lang zal leven (d.w.z. na mij), zal veel verdeeldheid aanschouwen. Dus houdt jullie vast aan mijn soennah en de soennah van de rechtgeleide kaliefen na mij.”
Elke keer dat een innovatie en een sekte de kop op stak, verduidelijkten de mensen van kennis van onder de Metgezellen, vervolgens hun leerlingen en vervolgens weer hun leerlingen, de imams van de Soennah, de afwijkingen en dwalingen. Zowel mondeling en later vaak ook in geschrift met hun boekwerken.
Zij verduidelijkten de Aqiedah van Ahlus-Sunnah wal-Djamaa’ah en weerlegden de mensen van Bid’ah en begeerten tot op de dag van vandaag.
Geschreven door Ahmad van der Pool